tisdag 17 februari 2009

Groenings krispaket vid idétorka

Innan någon börjar läsa texten kan jag rekommendera er att kolla på följande videoklipp, vilket inlägget sedan ska handla om:


Det var faktiskt väldigt längesedan jag såg på de gula människorna i "The Simpsons". Jag tror det rör sig om en så lång tid att senaste gången var när filmen gick på bio. Likväl är jag upprörd över det nya intro som finns att beskåda ovan och skrivs om här. Kalla mig konservativ men vad i helvete är det för vits med att byta ut det gamla? Är det kul att under 40 sekunder få se familjens jakt på sin soffa? Personligen tycker inte det är speciellt roande.

Vidare undrar jag också om det utökade introt innebär förkortade program. Jag vet ingenting om det men jag skulle inte bli speciellt förvånad om det är så. De senaste säsongerna har väl varit svåra att fylla med ordentligt innehåll (återigen, jag vet egentligen ingenting om det då jag inte sett dem) och därför kortar man ner den egentliga programtiden genom att förlänga introt. På så sätt behöver man inte lägga lika mycket krut på de egentliga programmen. En briljant idé av Matt Groening som antagligen kommer skratta hela vägen till banken.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, så upprörd över en sån banal sak. Finns det inget viktigare du kan lägga ditt krut på?

För övrigt är jag rätt så övertygad om att "jakten på soffan" är bara en engångsföreteelse för att "fira" det nya introt - vilket gör att ditt resonemang om kortare program faller platt. Alla som har följt serien någorlunda regelbundet vet att när familjen samlas i soffan i slutet på introt så händer något nytt (nästan) varje gång. Att dom skulle behålla jakten på soffan finner jag högst osannolikt.

Men även om så blir fallet, finns det som sagt inget viktigare att bli upprörd över?

Anonym sa...

Oj, så upprörd över en sån banal sak. Finns det inget viktigare du kan lägga ditt krut på?

För övrigt är jag rätt så övertygad om att "jakten på soffan" är bara en engångsföreteelse för att "fira" det nya introt - vilket gör att ditt resonemang om kortare program faller platt. Alla som har följt serien någorlunda regelbundet vet att när familjen samlas i soffan i slutet på introt så händer något nytt (nästan) varje gång. Att dom skulle behålla jakten på soffan finner jag högst osannolikt.

Men även om så blir fallet, finns det som sagt inget viktigare att bli upprörd över?

/John

Elias sa...

Haha, förlåt om jag låter som en bitter simpsonshatare eller något i den stilen. Jag gillar programmet jävligt mycket, även om jag knappt kollat på senaste tiden. Jag vet att det för det mesta händer något nytt vid soffan och jag tror liksom dig att jakten troligtvis kommer försvinna. Ta inte mitt inlägg allt för seriöst, jag kände mest att jag ville skriva någonting så hittade jag artikeln på DN och fick ett uppslag. Inte mer med det.

Nästa inlägg kan handla om gammal köttfärs och fjädrar om det skulle kännas bättre för dig John.

Bex sa...

Vissa "couch-gags" är ovanligt långa. Den längsta jag har sett förutom detta var inför ett Halloweenavsnitt, tror jag, där soffan blev till ett människoätande monster. De brukar dock vara unika för enstaka avsnitt.

I övrigt är det nog så att introts längd anpassas till avsnittet. Många gånger klipper de t o m bort stora delar av det.

Elias sa...

Tack för klargörandet! Min förhastade och ogenomtänkta slutsats från gårdagen var alltså felaktig.