fredag 20 februari 2009

Fällor vid studier

Vareviga kväll den här veckan har jag satt mig vid datorn för att skriva klart min romananalys av Den unge Werthers lidanden. Vareviga kväll har det slutat med ungefär samma resultat - slösurf, msn och lite bloggande. Det här är inte första gången det händer, fenomenet är något som dyker upp varje gång det är ett stort inlämningsarbete på tapeten och jag tror inte att jag är ensam om problemet. En naturlig fråga på det här är; varför lär man sig inte av sina tidigare misstag? Jag borde vid det här laget enligt empirisk idélära ha lärt mig hur jag ska gå till väga för att inte fastna i lättjans trevliga men ack så förrädiska bojor. Jag har dessvärre inte lärt mig någonting av mina misstag. För att jag ska göra det tänkte jag därför göra en liten lista. Kanske kan en stackars student lära sig något av den, kanske inte. Här är den i alla fall:

För att få ditt skolarbete gjort bör du inte...

...ha på medryckande musik. Risken för att du ställer dig upp och skakar på höfterna är alldeles för stor.
...ha en gitarr eller annat musikframbringande don i knät. Du kommer antagligen lägga mer tid på mollpentan än dina studier.
...ha msn uppe. Irriterande människor kommer skriva till dig precis när du får ett uppslag och vips så är inspirationen som bortblåst igen.
...ha en för bekväm sittplats. Risken att John Blund tar med dig till drömmarnas land ökar då avsevärt. Själv har jag under den här veckans studieaktiviteter blivit medtagen inte mindre än två gånger. Då inkluderar jag inte de gånger han tagit med mig under skoltid.
...ha en blogg. Jag sitter till exempel just nu och slösar bort dyrbar tid från min romananalys.
...ha en fungerande internetuppkoppling överhuvudtaget. Det finns ju andra bloggar och hemsidor man kan vara inne på.
...ha sovit mindre än 4 timmar natten innan. Som sagt, John Blund är ständigt närvarande när man gör sina studier.
...ha skjutit upp allting till efter midnatt. Då kommer du antagligen sova mindre än 4 timmar och morgondagens studier blir därmed ingen dans på rosor.
...ha en dator att sitta vid. Så mycket kul att göra på den, hur kan man då lägga fokus på några oviktiga läxor?


Listan är långtifrån fulländad men jag känner att jag har kommit till en insikt. Nästa gång det nalkas inlämningsarbete, då sätter jag mig i tysta rummet direkt efter skolan och skriver mitt arbete för hand. På det gamla hederliga viset, som det ska vara. Så tänkte jag i och för sig förra gången också...

3 kommentarer:

Anonym sa...

[Pessimism]Ha-ha! Lycka till med att försöka intala dig själv att du kommer få något gjort i tysta rummet..[/Pessimism]

Det fungerar aldrig att säga "nästa gång ska jag minsann.." - eller åtminstone inte för mig. Jag måste komma på ett annat sätt att lura mig själv..

Elias sa...

Haha, dessvärre har du väl rätt. Det blir alltid samma visa till slut ändå och det är svårt att bryta mönstret. Men men, man får inte sluta tro på underverk.

Elias sa...

Kan tillägga att Werther antagligen kommer analyseras färdigt idag - en vecka för sent. Är väl inte så farligt i jämförelse med vissa andra, men ändå.