torsdag 5 februari 2009

Det här med siffror och besökare

För ett tag sedan lyckades jag lista ut hur man kollar antalet besökare här. Google Analytics var svaret och nu sitter jag varje kväll klockan 00.00 bänkad för att kolla hur många som besökt min blogg. Jag har än så länge statistik för 12 dagar och på dessa 12 dagar har hela 57 (!) personer besökt min blogg. För mig känns det som en sjuk siffra och den innebär att om det fortsätter i samma takt kommer min blogg någon gång kring år 7200 att passera 9 miljoner besökare, ett besökarantal större än Sveriges nuvarande population av homo sapiens sapiens . Om sisådär 478 år kommer min blogg ha haft mer besökare sammanlagt än vad Blondinbella enligt bloggportalen har i veckan, inte heller det är så dåligt!

Frågan är dock om det inte kommer ta ännu kortare tid innan jag passerar den magiska blondinbellagräns jag precis nämnt. Bloggaren Stefan Stenudd lyfter nämligen fram intressanta siffror här i vilka det ifrågasätts om Bella verkligen har så många besökare. Ska man till exempel tro bloggtoppen så halveras nästan antalet år innan jag når ett totalt besökarantal som klår blondinbellas antal av veckoliga besökare.

Om efterfrågan finns på mer statistik angående min blogg (gissar att utbudet är rätt mycket större än efterfrågan i det här fallet) så är det bara att säga till. Allt från vilka webbläsare besökarna använt till vilka länder de kommer ifrån finns att avläsa på Google Analytics, min nya gullegris vad gäller siffror och statistik.

7 kommentarer:

Stefan Stenudd sa...

Jag är säker på att dina besökssiffror utvecklas kvickare. I motsats till Blondinbella och Kenza kan du ju skriva (och tänka).
Testa en andragradsekvation.

Elias sa...

Vi får hoppas på att så blir fallet. I motsats till Kenza och BB lägger jag dock inte upp bilder där jag visar dagens klädställ eller min fika, sådant lockar alldeles för mycket besökare.

Hm, i vilket syfte ska jag testa en andragradsekvation? Vi höll på med det i skolan i höstas men jag kan inte riktigt minnas hur man gör och därför inte heller komma på varför jag skulle testa det. Håller tummarna för att jag inte dumförklarar mig själv genom att inte förstå det här nu.

Stefan Stenudd sa...

Ingen fara. Andragradare har sin begränsade användbarhet. Det är nånting upphöjt till 2. Jag tänkte mig att utvecklingen av dina besökssiffror nog blir mer som den branta stigningen i en andragradsekvation än som en rak linje.
Vi håller tummarna för det, oavsett matematiken.

Elias sa...

Aha okej, då förstår jag. I och för sig finns det risker med att få för många besökare, exempelvis en tendens att slänga ihop halvtaskiga inlägg bara för att. Men det skulle naturligtvis vara trevligt med mer besökare, man får försöka hålla sig borta från sådana fällor bara :-)

Anonym sa...

Imponerand matte där Elias!

Anonym sa...

Du borde uppdatera bloggen oftare! Det skulle vara bra för din statistik. /Bloggcoachen

Elias sa...

Coach, när jag känner att jag har ork, lust och tid kommer det bli bättring på uppdateringsfronten. De tre är dock bristvaror för tillfället.