onsdag 4 mars 2009

Yeah, she's ugly but she sure can cook

Antagligen är jag ganska ensam om att tycka om den gamla dängan "If You Wanna Be Happy" med Jimmy Soul. Varje gång jag har spelat upp den för en vän har denne tittat lite osäkert på mig och undrat om jag menar allvar. Självklart har jag alltid menat allvar. För ungefär ett år sen spelade jag låten väldigt frekvent och varje gång frambringade den stora leenden i mitt annars bistra ansikte. Det är en låt som gör en glad helt enkelt. Vill du muntras upp rekommenderar jag dig därför att trycka på playknappen nedan.

Något man kan fundera över är texten. Jag antar att den är med glimten i ögat och därför inte bör tas på så stort allvar. Generaliseringarna jagar ikapp med handklappningarna och givetvis är det ingen text man ska leva sitt liv efter. Ändock tycker jag att det är en skön kontrast till dagens hiphopartiser i stora pälsar och bling bling vars texter ofta handlar om bitches och att playa dessa. Jimmy Soul sjunger istället om livslånga förhållanden och ett tryggt familjeliv, hedervärt även om texten ur andra aspekter inte är särskilt vettig. Men så var det också 1963, en annan tid med andra ideal.

Inga kommentarer: