tisdag 10 mars 2009

Kristendomen tappar mark i USA, men...

En färsk undersökning visar att allt färre amerikaner bekänner sig till kristendomen. Andelen som gör det har sedan 1990 sjunkit med 10 procentenheter och är nu nere på 76%. En väldigt hög siffra i och för sig, men ser man sekularisering som något positivt går det ändå i rätt riktning. Eller?

Kanske inte ändå. Fortsätter man att läsa artikeln ser man nämligen att fler grupper än ateisterna har gått framåt. Även en grupp som evangelisterna har gått framåt. "Kraftigt framåt", för att citera artikeln. Personligen är jag orolig för denna utveckling. Detta då det i USA lett till stora anhängarskaror av intelligent design, skepsis gentemot vetenskap och att folk på allvar tror att jorden inte är mer än 6000 år gammal. Lägg där till att grupper som dessa också är starkt emot abort och homoäktenskap. Visar undersökningen verkligen på en positiv utveckling då?

Jag tror inte det. Hellre då att fler räknar sig som kristna, men med en vettig inriktning, än att färre räknar sig som kristna samtidigt som fundamentalisterna vinner mark.

Ted Haggard, evangelist

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bill Maher kommenterar världens religioner
i sin film Religulous.

Elias sa...

Tack för tipset, får kolla upp den!

Anonym sa...

instammer. och musselmanerna har som sagt FORDUBBLAT sina antal. knappast heller en positiv utveckling, eller hur?

Anonym sa...

Kung Gösta är allt en riktig modern svensk, vill att alla skall "tänka rätt" och blir orolig när inte alla gör det.

LIKriktning über alles.

Daniel sa...

Problemet med religionens inflytande i USA enligt mig är egentligen inte folkets trosuppfattning, oavsett traditionella inriktningar eller "fanatism" inriktningar, utan snarare religionens djupa sammanflätningen med politiken. Det räcker att en liten grupp med en viss tro har tillräckligt med "tillgångar", så kan detta ha betydelse i vilken politik som förs.

Sen som svar på JG; hellre ha ett sekulärt samhälle än ett samhälle uppbyggt på doktrinen att "om du inte tror som mig är du inte välkommen" eller för den delen "om du inte tror som mig är du inte en värdig människa", fanatismen inom religionen behöver inte mycket för att gå över gränsen.

Torbjörn Larsson sa...

Som vanligt så kan inte DN rapportera om vetenskap - inga referenser. Men googlar man lite så verkar Barry Kosmin ha utgivit de så kallade ARIS-undersökningarna 1990, 2001 och 2008. I själva verket så skedde den stora ökningen av icketroende till 2001, till 14 %. Nog verkar det, som bloggposten nogsamt uppmärksammat, mest vara en fråga om polarisering perioden 2001 - 2008.

Men också intressant är att de som självrapporterar som ateister eller agnostiker, inte bara passiva, fördubblats och vardera närmar sig 1 %. Trots det sociala stigma som US påtryckt ateister, och det mode och politiska tvång som religion är där.

Och om det är den aktiva "The New Atheists"-rörelsen som drar med folk att komma ut ur garderoben (vilket dessutom också är ett led i polariseringen förstås), så verkar den alltså lika bra på agnostiker. Trots att den av nyckelpersoner som Dawkins egentligen dömer ut större delen av agnosticismen (den traditionella ickeempiriskt filosofiska).

Elias sa...

Anonym, då jag inte vet hur pass liberala/sekualiserade dessa muslimer är har jag svårt att svara på din fråga. Men vad jag vet har USA:s inhemska muslimer inte skapat så mycket oreda som exempelvis evangelisterna har gjort.

Daniel, det ligger mycket i vad du säger. Evangelisterna är vad jag förstått en stark politisk kraft i USA, ta bara Ted Haggards engagemang 2004, vilket i mina ögon är mycket farligt.

Intressanta siffror Torbjörn. Jag tänkte faktiskt använda ordet polarisering i mitt inlägg, men var osäker på om det var riktigt rätt. Nu vet jag att jag tänkte i rätt banor i alla fall :)