söndag 21 december 2008

En gammal julsaga

Såhär i juletider känner jag att jag måste komma med ett lite juligt inlägg. Då min inspiration inte är den bästa så gör jag helt enkelt så att jag publicerar en berättelse jag skrev i årskurs sex. Uppgiften var att skriva en historia som utspelar sig vintertid och jag skrev min vana trogen en historia 2-3 gånger längre än övriga klasskamraters, vilket inte var så fördelaktig när vi sedan läste upp berättelserna högt för en lågstadieklass. Antagligen var det ingen som kunde följa med i handlingen eller uppskatta det så vackra och poetiska språket, men jag vill tro att det är enklare såhär i skriftlig form.

Jag skrev berättelsen samtidigt som jag var inne i en Sagan om ringen-period. Man kan ganska tydligt se att jag hämtat inspiration från trilogin, exempelvis i hönan Henry som hela tiden rimmar vilket kan jämföras med Tom Bombadill som säger allting på vers. Den mystiska Thornskogen är inspirerad av de otaliga mystiska skogar som finns i Tolkiens värld och älgen som för Bertil till Elrimberget är den här berättelsens motsvarighet till Rohirrims hästar. Även själva resandet och det faktum att det är parallella historier som berättas är inspirerat av brödraskapets äventyr.

Nu finns det inte så mycket mer att säga om berättelsen. Det enda jag har redigerat från originalutgåvan är tempus på vissa verb och "värkar" till "verkar". Om någon tycker den låter intressant så är det bara att börja läsa i inlägget nedanför.

Inga kommentarer: